Tuesday, December 16, 2008

BIARKANLAH DIA...

Budak itu merayau seorang diri. Mak bapak dia?

Aku balik ke rumah kepenatan. Sedang aku mahu menutup pagar luar tu, terpandanglah aku kepada seorang budak kecil dengan selambanya merayau di tepi jalan. Aku berfikir (apabila aku berfikir ada pula monolog dari dalam; sumber tidak diketahui)

"Budak kecik ni sorang2 ke? "
"Mane mak bapak dier"
"Bahaye gile ni. Alih2 kene culik, jadi mcm mane ntah"
"Boleh gak aku tolong budak ni"
"Tapi nanti orang kate aku penculik pulak"

Akhirnya penaakulan-ku berkata:

"Ah, lantaklah"

Agaknya mak bapak budak kecil itu pun berkata begitu. Kesian.

7 comments:

a d a m™ said...

aku pon pelik la budak2 zaman skrg (atau lebih tepat makbapak2 zaman sekarang) ....cam tak pedulik jer anak kat mana...kalo area kampung tuh aku boley blah lagi sbb ikatan ukhuwah antara jiran kuat...boley tgk2 kan...nih kat area bandar mmg jauh lagi bahaya...

time aku kecik2 dulu kalo time tgh ari, mak aku larang kuar da...ckp ada hantu keluar berkeliaran colek budak nakal...walaupon satu penipuan, tapi berguna utk halang budak berkeliaran...

ct.mashitah said...

kalo parents gini, mane la kes culik sharline x jadik.
n kalo dh kecik2 parents biar anak2 mrayau2 sorg gineh, mane x bile bsr ank2 mmbrontak nk kuar smpi lewat mlm sorg2 without parents?
xtaw nk ckp ape.. n xtaw cmne nk cegah. aku still bdk baru blaja..
tp aku hrp2 aku x jadik ibu yg biarkn ank2 mrayau2 sorg2 bile aku dh bsr nnti.
(er..mksdnye aku join mrayau skali kot ?? ;p )

aisya said...

boley jdi bdak tu degil? lari dari umah. hehe.
bdak tu tnsyen keee. rse need time alone. :P huuhu.

p/s - wbsite tu jgn tnjuk org lgi eh? nk bgi a few people jdi antara yg awl tgk. well, u r the 2nd one. huuhu. :D

FaRHaN SyAHiR said...

bdak 2 nk g bli aiskrim kt kdai 2..
tpi abg die xnk ikot...2 die g sorg2..
ade2 je..
nway...mmg bhaye pon bdk 2 sorg2...-

muhammadfauzan said...

aku rasa budak tuh aisya tuh...dia tgh bjalan2 nak pegi ossp kot...

sian...aisya masih lagi berbaju tidur....

aisya said...

oh. fauzan. aisya kcik mcm tu ke?
haha. trharu aisya. fauzan kte aisya kcik cmtu. hahahaha.

x gne pnye fauzan.

van der shraaf said...

waduh...waduh...kok ngopo gaduh disini sih..enggak manis depan orang...