Wednesday, December 10, 2008

DI SEBALIK TANAH RUNTUH


Aku nak berbicara tentang kejadian tanah runtuh yang berlaku di Bukit Antarabangsa. Aku ucapkan takziah kepada mangsa.

Cuma yang tak enak didengar adalah beberapa laporan berkaitan mangsa-mangsa itu. Mereka rata-rata terdiri daripada golongan berada.

1. Babi hutan makan makanan mangsa. Sebenarnya Buletin Utama yang buat laporan ni. Beberapa babi hutan berkeliaran sekitar tapak pembuangan sampah pembinaan berdekatan dengan kawasan kejadian. Selepas 'mereka' beredar, krew TV3 menjumpai sejumlah besar makanan dalam polisterin, dipercayai makanan kepada mangsa tanah runtuh. Aku tak tahu memang makanan mereka atau tidak, tapi kalau betul, maka memang tak bersyukur betul mereka yang kaya sangat ni. Orang dah bagi makanan percuma pun mereka tak mahu.

2. Baru dikutuk sedikit nak buat laporan polis. Ada seorang anggota keselamatan mengeluarkan perkataan 'bodoh' kepada mangsa. Bodoh kerana membuat rumah di atas bukit. Mangsa yang tidak berpuas hati membuat laporan polis. Dahsyat tak? Untuk berlaku adil, aku nak kata yang perbuatan anggota keselamatan tu memang tidak patut. Tapi kalau dah kena kutuk sedikit, lepas tu nak buat laporan polis lebih tidak patut. Orang lain kena kutuk sampai gila-gila pun tak adalah pula nak buat macam tu. Paling tidak pun 'counter strike' sahaja anggota keselamatan tu. Aku rasa polis pun tak layan perempuan tu. (mangsa tu perempuan)

Aku menulis ni untuk peringatan, bukan untuk mengutuk. Harapan aku adalah orang lain dan aku sendiri tak akan buat perkara yang sama.

6 comments:

aisya said...

ade my fren kt c2. alhamdulillah dia xdk pape. :)

ct.mashitah said...

insyaAllah aku xjadik mcm tu.. (mencanang 1dunia bila org katakn tut n tut kt aku) oh ya, ade jgk stdnt intec kt situ. chicago to be...

a d a m said...

kwan akif ada sorang kat situh yg masih tak dpt nak kontek...sian dia...

pasa perkataan bodo tuh, mangsa tuh dlm keadaan trauma...emosi dia 'broken' sket...normal la utk org yg baru lalu bende suem tuh...padahal biasal la org kabo kat kita bodo kan...cam tak pernah kene plak...

lagi satu ada aku dgr kes mangsa lain marah anggota keselamatan berlaku kasar kat magsa masa nak selamatkan dia...kalo aku aku campk balik mangsa kat tebing bukit tuh...wakkaak...taknak bersyukur langsung org da offer nak tolong...

nuha hatta said...

as'kum ashraf, ni tcher nuha..

nice to 'meet' u online in your blog.. so, u r going 2 denver? may i know when? my aunt used to study at denver when she did her masters years ago.. she said, if she were given a chance, she doesnt want 2 come back to msia..

about your post on the bkt a'bangsa incident.. for me, what happen is extremely devastating.. clearly those filthy rich people, who still want to build their houses in such area dont learn from the past.. they couldnt be bothered by what has happent b4 n this shows their selfishness (m i being judgemental here????)..

anyway.. add me ym/friendster/facebook nuhazyun@yahoo.com

keep in touch ok.. take care

Faizal said...

semoga kita mengambil pengajaran

van der shraaf said...

to teacher nuha...

it's really,really,really fancy to meet you here...very unexpectable..i never thought of any of my teacher could manage to find me in this blogosphere...

4 your information,i'm not studying in Denver...it's actually my class for next semester...(our classes based on cities in USA)...by the way I am really going to USA,Insyaallah next year...